Onze partners

CCB

Het Centrum voor Cybersecurity België (CCB) is opgericht bij Koninklijk Besluit van 10 oktober 2014 tot oprichting van het Centrum voor Cybersecurity België en staat onder het gezag van de Eerste Minister.

Voor de uitvoering van zijn opdrachten doet het CCB een beroep op de administratieve en logistieke ondersteuning van de Federale Overheidsdienst Kanselarij van de Eerste Minister. Het Centrum voor Cybersecurity België zorgt als centrale autoriteit voor de cyberveiligheid in België. Het zal een nationaal Cyber Security beleid opstellen en alle betrokken diensten in België aanzetten om een gepaste en geïntegreerde inspanning te leveren.

Het CCB neemt van de FOD Informatie- en Communicatietechnologie het beheer over van de dienst Computer Emergency Response Team (CERT) voor het opsporen, het observeren en het analyseren van online veiligheidsproblemen alsook het permanent informeren daarover van de gebruikers.

Voor meer informatie: http://www.ccb.belgium.be/fr

La Poste

La Poste is a French organisation operating in various sectors, including postal (mail, packages and express delivery), financial, mobile, digital, merchant (marketing, logitstics), e-commerce and data services provider.La Poste subsidiaries are grouped under one entity Le Groupe la Poste. One of the major challenge for Le Groupe la Poste as a digital market leader is to do all it can to secure its clients data. Actively contributing to a not-for-profit organisation such as Phishing-Initiative allows us to better fulfill this commitment.

Voor meer informatie: legroupe.laposte.fr

Microsoft

Microsoft, opgericht in 1975 (genoteerd aan de NASDAQ als MSFT), is wereldleider op het gebied van software, diensten en oplossingen waarmee particuliere en beroepsmatige gebruikers hun potentieel dankzij digitale middelen optimaal kunnen benutten. Microsoft France is opgericht in 1983 en heeft 1.500 mensen in dienst. Alain Crozier staat daar sinds juli 2012 aan het roer.

Voor meer informatie: www.microsoft.com/france

PayPal

Bij PayPal draait alles wat we doen, om mensen. Al sinds 1998 leiden we de digitale betalingsrevolutie en verwerken we dagelijks bijna 11,6 miljoen betalingen voor onze klanten. PayPal geeft gebruikers controle over hun geld en biedt ze de mogelijkheid om gemakkelijker geld te versturen zonder hun financiële gegevens te hoeven delen en met de mogelijkheid om te betalen met het saldo van hun PayPal-rekening, hun bankrekening of hun creditcard. We hebben met onze 165 miljoen actieve rekeningen een open en beveiligd ecosysteem gecreëerd waarin mensen en bedrijven ervoor kiezen om beveiligde transacties uit te voeren, online, in winkels en op mobiele apparaten. PayPal is een wereldwijd betaalplatform dat toegankelijk is voor mensen in 203 markten waarbij onze klanten betaald kunnen worden in meer dan 100 valuta, geld van hun bankrekeningen kunnen halen in 57 valuta en de saldi van hun PayPal-rekeningen in 26 valuta kunnen bewaren.

PayPal is onderdeel van het bedrijf eBay Inc. (Nasdaq: EBAY). In september 2014 kondigde eBay Inc. aan dat eBay et PayPal in 2015 als onafhankelijke beursgenoteerde bedrijven verder zouden gaan. Meer informatie op www.paypal-media.com. Meer informatie over de aankondiging van de scheiding van eBay en PayPal op update.ebayinc.com.

Voor meer informatie: www.paypal.com

EU-PI partners

Over Lexsi

In 15 jaar tijd is Lexsi uitgegroeid tot het voornaamste dienstverleningsbedrijf op het gebied van cybercriminaliteit in Frankrijk. Lexsi waakt met de grootste onafhankelijke CERT van Europa en een database met informatie over bedreigingen die toonaangevend is op de markt over de veiligheid van meer dan 500 klanten wereldwijd.

De portefeuille van Lexsi bestaat onder meer uit auditdiensten, advisering, respons bij incidenten en opleiding, alsook een aanbod van goed ontwikkelde software, die voornamelijk beschikbaar wordt gesteld via SaaS. Deze producten zijn uiteraard opgebouwd rond een benadering van gestructureerde verdediging op basis van anticiperen en tegenaanval

Voor meer informatie: www.lexsi.fr

Over Signal-Spam

De bond Signal Spam verenigt de meeste Franse organisaties die zich bezighouden met de bestrijding van spam, van overheden tot internetprofessionals.

Signal Spam werd in november 2005 opgericht vanuit het initiatief van het publieke- particuliere overlegplatform onder leiding van het Franse directoraat voor media-ontwikkeling en is bedoeld om alle inspanningen om de spamplaag te bestrijden te bundelen.

Signal Spam verwezenlijkt deze doelstelling door een nationaal platform voor het melden van spam te bieden, in samenwerking met de bevoegde autoriteiten.

Voor meer informatie: www.signal-spam.fr

Over Phishing-Initiative

De dienst Phishing Initiative biedt elke internetgebruiker de mogelijkheid om een bijdrage te leveren aan de bestrijding van phishingaanvallen.

Wanneer hier het adres van een Nederlandstalige phishingsite wordt gemeld, zorgen wij dat die site geanalyseerd en in de deelnemende browsers geblokkeerd wordt.

Door bij te dragen aan dit project vermindert u de gevolgen van deze cybercriminaliteit en voorkomt u dat andere internetgebruikers het slachtoffer worden van fraude.

Voor meer informatie: www.phishing-initiative.com

Over Europol

Criminele netwerken en internationale terroristen vormen een ernstige bedreiging voor de veiligheid binnen de Europese Unie (EU) en voor de veiligheid en het welzijn van haar burgers.

Europol is een Europees agentschap dat verantwoordelijk is voor de handhaving van de wet en helpt Europa tot een veiligere plaats voor de burgers te maken.

Het European Cybercrime Centre (EC3) is in januari 2013 opgericht binnen Europol ter versterking van het Europese juridische antwoord op cybercriminaliteit. Dit centrum heeft als taak gekregen om zich te concentreren op de volgende drie gebieden:

Voor meer informatie: www.europol.europa.eu

Over SMILE

Security Made In Lëtzebuerg - economische belangengemeenschap (SMILE g.i.e..) is voortgekomen uit de behoefte om binnen een duurzame constructie de resultaten te handhaven en voort te zetten die verkregen zijn na jaren van werken op domeinen waarop twee programma's van toepassing zijn: CASES en CIRCL.

Daarbij zijn ook alle Luxemburgse activiteiten betrokken die vallen onder het Europese programma 'Actieplan voor een veiliger Internet' ('Safer Internet', voortaan bekend onder de naam BEE SECURE).

Deze werkzaamheden en doelstellingen zijn gebaseerd op de strategie voor veiligheid van informatie- en communicatiesystemen (« Information and Communication Systems Security Strategy ») zoals vastgesteld en beheerd door het ministerie van Economische Zaken

Het groothertogdom Luxemburg, vertegenwoordigd door drie ministeries ( ministerie van Gezinszaken en Integratie, ministerie van Nationaal Onderwijs, Kinderen en Jeugd, ministerie van Economische Zaken), en de intergemeentelijke bestuursorganen SIGI (Syndicat Intercommunal de Gestion Informatique) en SYVICOL (Syndicat des Villes et Communes du Luxembourg) financieren en beheren SMILE g.i.e. als partners.

De details met betrekking tot de begroting en tot de missie van "Security Made in Lëtzebuerg" g.i.e. zijn geregeld in een meerjarige overeenkomst (alleen beschikbaar in het Frans), die ondertekend is door de g.i.e. (Franse GBS) en het verantwoordelijke ministerie, het ministerie van Economische Zaken.

Over ECSG

European Cyber Security Group (ECSG) is de grootste onafhankelijke bestrijder van cybercriminaliteit van Europa en is opgericht om iets te doen aan het toenemende aantal bedreigingen voor de Europese cyberveiligheid.

De ECSG:

Voor meer informatie: cybersecuritygroup.eu

OverOver het ministerie van Economische Zaken, Luxemburg

De organisatie van het ministerie van Economische Zaken worden bepaald door de bevoegdheden die daaraan zijn toegekend krachtens de groothertogelijke verordening van 4 december 2013 (.pdf).

De minister, De staatssecretaris en het ministerie zijn zijn belast met alle kwestie in verband met het economische belang van het Groothertogdom Luxemburg.

Voor meer informatie: eco.public.lu


Andere partners

SDLC (Interior Ministry)

The Sub-Directorate in charge of Fighting Cybercrime (SDLC) is one of the Central Directorates from the Judicial Police Department inside the National Police General Direction. It was established in April 2014, and include the Central Office for Fighting Information Technologies and Communication-Related Crime (Office Central de Lutte contre la Criminalité liée aux Technologies de l’Information et de la Communication – OCLCTIC), an interministerial service launched in 2000.

With its national territory, SLDC brings a complete response to the cybersecurity issues. It animates and coordinates through OCLCTIC the operationnal fight against cybercrime. It technically supports the other investigators’ departments, and manages the national network of CyberCrime Investigators (ICC).It’s also the international Point of COntact, for instance for Interpol and Europol (EC3) for cybersecurity matters.It provides two additional platforms for the citizens: www.internet-signalement.gouv.fr, operated by the “Plateforme d’Harmonisation, d’Analyse, de Recoupement et d’Orientation des Signalements (PHAROS), and Info-Escroqueries, a telephone « hotline » dedicated to scam and fraud victims.

Launched on January 6th, 2009, PHAROS collects and analyzes the reports of illicit contents on the Internet, in order to redirect them to and warn the adequate services in France and abroad. it’s available for citizens and organisations, including ISPs, hosting providers, social network operators, associations, etc?

SDLC also includes two other entities that provides additional expertises and services. Strategic Coordination bureau (BCS) follows the work related to understanding cyber evolution, and helps create the associated communication materials.

The new Analysis and Anticipation Division (DAA), established in September 2014? is in charge of protecting and raising awareness for individuals and SMEs on cyber threats. The division builds partnerships with public and private organisations in order to contribute to a better understanding of the risks, and ultimately reduce their impacts.

Voor meer informatie: www.interieur.gouv.fr

Pointdecontact.net

Point de Contact is voortgekomen uit de wens van internetdienstenaanbieders om bij te dragen aan de bestrijding van kwalijke inhoud op Internet en is in 1998 in het leven geroepen door de Association des Fournisseurs d'Accès et de Services Internet (AFA), om het mogelijk te maken om melding te maken van kinderpornografie en rassenhaat.

Vanaf 1999 vormt het 'actieplan voor een veiliger Internet' van de Europese Commissie een aanvulling op de oprichting van een internationaal netwerk van meldingsdiensten, INHOPE waarvan de AFA stichtend lid is. Sindsdien ondersteunen de opeenvolgende programma's van de Europese Commissie het Point de Contact van de AFA en zijn Europese tegenhangers door 50% of 75% (afhankelijk van de contracten) van hun activiteit te subsidiëren. Aanvullende financiële steun wordt verleend door de leden van de AFA.

Voor meer informatie: http://www.pointdecontact.net/qui_sommes_nous